لینک مستقیم(مبانی نظری وپیشینه تحقیق مصورسازی اطلاعات)

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مصورسازی اطلاعات|لینک مستقیم|اِل کِی|41018127|مبانی نظری ,پیشینه تحقیق ,مصورسازی اطلاعات
جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان مبانی نظری وپیشینه تحقیق مصورسازی اطلاعات را مشاهده می نمایید.

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

ارائه دیداری اطلاعات یا مصورسازی اطلاعات، یکی از شاخه‌های مطالعاتی مرتبط با علوم رایانه است که در مباحث نوین کاربردپذیری اطلاعات به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات به نحوة نمایش و ارائه­ی دیداری اطلاعات برای درک بهتر، و بهره گیری مناسب از اطلاعات اطلاق می‌شود. در این روش، با انجام فرآیندهای دیداری در شیوه­ی بازنمایی اطلاعات به کاربران کمک می‌شود تا برداشت بهتری از اطلاعات ارائه شده داشته باشند و بتوانند اطلاعات خود را به صورت بهینه بازیابی کنند. مهارت‌های بازنمون تصویری اطلاعات در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته و بر همین اساس فصلی نوین در عرصه­ی نمایش تصویری و رایانه‌ای اطلاعات گشوده است. این فرآیند نوین با تأثیری شگرف در حوزه‌های متعدد علمی و حرفه‌ای، سبب ایجاد تحولات مهمی در شیوه‌های ارائه و بازنمایی اطلاعات شده و به یاری متخصصان در درک بهینة اطلاعات شتافته است.

مصورسازی اصطلاحی است که از سال ۱۹۸۷، در یکی از انتشارات بنیاد ملی علوم واقع در آمریکا تحت عنوان گزارش «مصورسازی در محاسبات علمی به کار برده شد در فوریه ۱۹۸۷، بنیاد ملی علوم با حمایت از کارگاهی آموزشی در موضوع «مصورسازی در محاسبات علمی»، متخصصان علوم رایانه، کارشناسان مبانی دیداری رایانه، برخی دانشمندان دیگر رشته‌های علمی شاغل در دانشگاه‌ها و نیز اداره‌ها و صنایع حکومت فدرال را گردهم آورد. در سال ۱۹۹۰، «مؤسسة مهندسان برق و الکترونیک کنفرانس سالیانه­ی مصورسازی را آغاز کرد. کنفرانس این نهاد اکنون تبدیل به یک گردهمایی فراگیر در مصورسازی اطلاعات شده است. در سال ۱۹۹۵، این مؤسسه مجله‌ای بر مبنای مصورسازی علمی منتشر کرد (پلانکو و زارتل، 1999). پس از آن نشریات چندی در این حوزه مطالعاتی پا به عرصه وجود نهادند و به مطالعات و پژوهش‌های مربوط به بازنمایی دیداری اطلاعات، یا همان مصورسازی، پرداختند. امروزه تارنما(سایت)های اطلاعاتی بسیاری در محیط اینترنت شامل اطلاعات، اخبار و پژوهش‌های مربوط به مصورسازی اطلاعات هستند، که به فعالیت در این زمینه­ی موضوعی می‌پردازند. مانند «مجله مصورسازی اطلاعات» که مجله‌ای پژوهشی و معتبر در این عرصه می‌باشد. هم چنین آثار چاپی، کتاب و مجله‌های تخصصی در این حوزه به میزان قابل توجهی در بازار نشر به چشم می‌خورد.

مصورسازی، در واقع رویکردهای جدیدی است که توانایی تصمیم‌گیری بر مبنای داده را سریع‌تر، دقیق‌‌تر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم می‌سازد و نیاز به آموزش (برای تفهیم اطلاعات) را کاهش می‌دهد. ما به نظام‌های مصورسازی اطلاعاتی نیاز داریم که بتواند جنبه‌های نمادین و کیفی (اطلاعات) را به نحو شایسته‌ای به سوی تمامی فرآیندهای تصمیم‌گیری هدایت کند. معنای این سخن آن است که، تبدیل داده خام به اطلاعات از طریق فرآیند تصفیه و پردازشی که تجسم برگزیده نامیده می‌شود، انجام می‌پذیرد. انجام این فرآیند، مستلزم همکاری بین رشته ای، در میان حوزه‌های مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است (آگوتر، 2005).

مصورسازی به صورت مفهومی کلی در دو محدوده­ی علمی قابل تعریف می‌باشد: مصورسازی علمی و مصورسازی اطلاعات. این تمایز به صورت تجربی در ساختار متفاوت آنها نسبت به ورود داده ها، و یا داده‌های خامی که به شکل تصویری درآمده اند، قابل مشاهده است (پلانکو و زارتل، 1999). البته مصورسازی اطلاعات گستره و کاربرد گسترده‌تری دارد است. مصورسازی اطلاعات با بهره‌گیری از شیوه‌ها و فنون گوناگون به تناسب نوع، ساختار و ترکیب اطلاعات، به تفهیم و درک بیشتر آن یاری می‌رساند. در این میان نقش نمودارهای تصویری برای ارائة وضعیت مصورسازی شده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

پیشینه‌های داده بیشتر با دیگر اجزای اطلاعات ارتباط دارند. نمودارها به صورت گسترده برای نشان دادن چنین روابط متقابلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک نمودار شامل مجموعه‌ای از عوامل به نام گره می‌باشد. ارتباط‌هایی که میان این عوامل برقرار شده، لبه نامیده می‌شود. تعدادی فنون تخصصی مصورسازی وجود دارد که می‌تواند با داده‌های گرافیکی و سلسله مراتبی آن را به تصویر بکشد (کیم، 2002). افزون بر آن انواع روش‌های اثربخش برای فرآیند ارائه­ی تصویری اطلاعات ابداع شده که در حیطه‌های مختلف علمی کاربردهای خاص خود را به همراه دارد. روش‌های سلسله مراتبی نمودار مارپیچ و رودخانه‌ای از انواع معروف مصورسازی به شمار می‌آیند. این شیوه‌ها دارای کاربرد گسترده و فراگیری در زمینه مصورسازی هستند که حوزه‌های علمی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

پیشرفت‌های سریع در مصورسازی اطلاعات هم چنین برخی مسائل پژوهش بنیادی را مورد توجه قرار داده است. ابتدا، باید بیان کرد که هنر و توانایی تصویرسازی برای اطلاعات، به صورت مناسبی موقعیت این حوزه­ی علمی را تشریح می‌کند و در حال حاضر سبب ایجاد فعالیت چالش برانگیزی برای طراحان در درک راهبردها و ابزارهای قابل دسترس، برای تصویرسازی نوع خاصی از اطلاعات شده است. مصورسازی اطلاعات دربرگیرندة بخش عظیمی از ساختارهای بازنمایی است که برخی از آنان به خوبی شناخته شده هستند و برخی نیز جدید می‌باشند. افزون بر آن، همواره روش‌های جدید ارائه اطلاعات ابداع شده است (چن، 1999، ص 1)

2-3: طبقه‌بندی مصورسازی و ابعاد آن

تاکنون متخصصان عرصه مصورسازی در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده‌اند که به برخی از این فعالیت‌های اشاره می‌کنیم. اشنایدرمن[1] ( 1998) انواع مصورسازی را در هفت مقوله طبقه‌بندی می‌کند، شامل داده‌های یک بُعدی[2] ، دو بُعدی[3] ، سه بُعدی[4] ، چند بُعدی[5] ، زمانی[6] ، سلسله مراتبی[7] و شبکه­ای. چن نیز فرایند مصـورسـازی را در دو جنبه پایه معرفـی می‌کند : مدل‌سازی ساختاری[8] و نمایش گرافیکی[9] (چن، 1999، ص 27). در اینجا لازم به توضیح جنبه نمایش گرافیکی اطلاعات است که به مبحث مورد نظر ما در این تحقیق مرتبط می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف داده‌ها است‌‌ و در جایی دیگر آن را این گونه تعریف کرده اند، نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از تبدیل اطلاعات به یک قالب تصویری قابل مشاهده که برای کاربران قابل فهم باشد. اصولاً تصاویر راهی متفاوت را بـرای درک اطلاعات در اختیـار کـاربـران قرار می‌دهند، البته خودت اطلاعات درون داد شده را نمی‌توان یک حقیقت متفاوت دانست، بلکه این فرایند ادراک است که متفاوت می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات به عنوان یک شیوه علمی و زیر شاخه‌ای از مبحث"تعامل انسان و رایانه[10]" است. بعد از این توضیحات دوباره به طبقه‌بندی‌های موجود در مصورسازی می‌پردازیم.


[1] - Shneiderman

[2] - One Dimension

[3] - Two Dimension

[4] - Three Dimension

[5] - Mutli Dimension

[6] - Temporal

[7] - Hierarchical

[8] - Structural modelling

[9] - Graphical representation

[10] - Human–computer interaction


مطالب دیگر:
🔍تحقیق درباره صلح امام حسن🔍تحقیق درباره صنعت چاپ🔍تحقیق درباره صنعت شيشه 🔍تحقیق درباره صید وصیادی🔍تحقیق درباره ضرارة بن ضمره در مواجهه با معاويه🔍تحقیق درباره ضريب ثابت فنر🔍تحقیق درباره ضوابط بهداشتی صنعت پرورش طیور گوشتی🔍تحقیق درباره ضوابط صدور پروانه برای قطعات تفكیكی بیش 1000 متر مربع 🔍تحقیق درباره طبقات بهشت و جهنم🔍تحقیق درباره طبقه بندي خاك 🔍تحقیق درباره طبیعت و محیط زیست🔍تحقیق درباره طراح و آرشیتکت مجتمع تجاری الماس شرق 🔍تحقیق درباره طراحي بيمارستان 🔍تحقیق درباره طرح درس - جامعه شناسی🔍تحقیق درباره طرح ريزي و ترتيب🔍تحقیق درباره طرح نمونه بمنظور طراحي سيستم هاي زيربنايي اطلاعاتي🔍تحقیق درباره طرح تولید قطعات پیش ساخته بتونی🔍تحقیق درباره طرز کار پردازنده ای دو هسته ای🔍پاورپوینت درباره نظريه هاي سازمان و مديريت (سير رهيافتهاي علمي به مديريت)🔍پاورپوینت درباره منتخبی از قانون کار جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی بین کارگران کارفرمایان🔍پاورپوینت درباره معرفي استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و بهره‌وري (APQC)🔍پاورپوینت معادلات دیفرانسیل معمولی رشته شیمی🔍پاورپوینت درباره مطالعات بیمارستان🔍پاورپوینت درباره مروری بر سیستمهای بس الکترونی🔍پاورپوینت درباره مروری بر تخمین نیروی عضلات در هنگام حرکت بر پایه مدل